‘Ik heb een prachtige reis gemaakt met mooie mensen’
Waarom juist nu?
De één gaat het liefst zo vroeg mogelijk met pensioen, de ander wil zo lang mogelijk door. Voor Mathijs heeft het met verschillende factoren te maken, waaronder de COVID-19-situatie. “Voor mijn gevoel stond de wereld twee jaar stil. Die tijd heeft me aan het denken gezet”, meent hij. “Ook heeft het vroegtijdig overlijden van twee collega’s en een aantal vrienden me persoonlijk erg geraakt. Mensen die wegvallen met wie je op reis bent. Dat vond ik zwaar. Die gebeurtenissen hebben ervoor gezorgd dat ik ben gaan nadenken over de betrekkelijkheid van het leven. Alles bij elkaar maakt het dat ik er vrede mee heb om deze stap te nemen.” Het voelt volgens Mathijs ook goed om zich te kunnen gaan richten op andere plannen en zijn tijd anders te gaan invullen. Echt concrete plannen heeft Mathijs overigens nog niet. “Ik zit nog echt in de oriënterende fase. Hoeveel tijd ga ik privé gebruiken en hoeveel nog zakelijk? CSN Groep is nu onderdeel van de Interstellar-collectie, maar dit geldt niet voor CAD Services en Communicativ. Ik ga kijken hoe ik met deze twee organisaties meters kan maken.”
Noodgedwongen ondernemerschap
Het ondernemerschap is voor Mathijs nooit een doel op zich geweest, maar eerder noodgedwongen ontstaan. “Het bedrijf waar ik destijds als manager werkte ging failliet. Er was wel een partij geïnteresseerd in mijn afdeling CAD (Computer-Aided Design), maar zij wist helemaal niet waar wij ons mee bezighielden. Dat heeft mij doen besluiten om de stoute schoenen aan te trekken en voor te stellen om zelf CAD over te nemen. Met heel veel creativiteit en een compagnon die me wilde helpen om dit te realiseren, hadden we in één keer een bedrijf.”
Het ontstaan van een ‘tweede poot’
Na de megadrukte kreeg een ander gevoel de overhand. “Een ondernemer heeft van nature een continu gevoel van onrust. Je bent altijd bezig met morgen, volgende maand, volgend jaar, de lange termijn”, weet Mathijs. “Ik zag de CAD markt veranderen en op dat moment dacht ik: we moeten een tweede poot hebben, want anders zijn we als onderneming te kwetsbaar. Zo zijn we in IT-infrastructuur terechtgekomen. Eerst hebben we onder de namen NET Services, Smart IT Services, Datacenter Services, rekken vol computers verkocht/gehost en uiteindelijk is daar in 2015 CSN Groep uit ontstaan.”
Groeien op basis van lange-termijnrelaties
Het najagen van groei is één ding, maar hoe pak je dat aan? “Ik ben op zoek gegaan naar partners die met ons wilden samenwerken. Dat ging op een gegeven moment zo goed dat we in één jaar 80 nieuwe klanten erbij hadden”, vertelt Mathijs trots. “Daar komt bij dat we een aantal partners heel trouw zijn gebleven, waardoor we echt kunnen spreken van lange-termijnrelaties. Dit laatste geldt ook voor klanten én collega’s. Dat doet me denken aan het mooie compliment van een klant. Die gaf aan dat we altijd goede mensen in dienst hadden en daar vertrouwde ze op. Welk IT-bedrijf heeft nu gemiddeld mensen langer dan 9 jaar in dienst? Dat is zeker in deze tijd erg bijzonder en dat maakt ons anders dan andere organisaties.”
‘Een geweldig stel mooie mensen bij elkaar’
Voor Mathijs hebben de mensen altijd centraal gestaan. En als er toch gesproken moet worden over hoogtepunten, dan vormen die mensen een absoluut hoogtepunt. “We hebben een geweldig stel mooie mensen bij elkaar”, grijnst Mathijs. “Ik ben dankbaar dat ik deze prachtige reis heb kunnen maken met zoveel verschillende karakters. Ik denk dat we in de afgelopen 25 jaar best wat mensen op zowel emotioneel als financieel vlak hebben kunnen helpen. Ook omdat ik de middelen had om dit te kunnen doen.”
Blijven luisteren
Dat Mathijs ‘zijn’ CSN’ers uiterst serieus neemt en naar ze luistert, blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat hij weleens afscheid heeft genomen van klanten ‘die niet leuk zijn’. “Het heeft helemaal geen zin om bij klanten te blijven die niet leuk zijn”, legt hij uit. “Je hebt te maken met een wederzijdse samenwerking en je gaat respectvol met elkaar om. Als dat niet gaat en medewerkers dreigen bij me weg te gaan, omdat een bepaalde klant heel vervelend is, dan neem ik afscheid van die klant.”
Dúrf beslissingen te nemen
Opgedane ervaringen maken je gedeeltelijk tot wie je bent. Dat geldt zowel op zakelijk als persoonlijk vlak. De tip van Mathijs: “Neem ze mee en leer ervan.” Eén ervaring die nog erg tot de verbeelding spreekt is er eentje vanuit Mathijs’ jeugd. “Ik ben opgegroeid op de boerderij en op een gegeven moment ging ik ergens aan het werk als knecht”, herinnert hij zich. “Daar heb ik een gruwelijke hekel gekregen aan hiërarchie. Toen heb ik besloten dat ik nooit, maar dan ook nooit op die manier met mensen wilde omgaan. Je fikst het met elkaar. Dat betekent als ondernemer dat je soms moet ingrijpen om te voorkomen dat een situatie escaleert. Grijp in en doe wat jij denkt dat je moet doen. Gaat het fout, geen probleem, maar dúrf op de juiste momenten beslissingen te nemen.”
Neem van Mathijs aan…
…dat CSN Groep blijft functioneren zoals het altijd heeft gedaan. “CSN heeft al jaren een eigen DNA. Natuurlijk zal dit DNA in de loop van de tijd veranderen, dat hoort ook. Maar met de kennis en de mensen die CSN in huis heeft, kan de organisatie zich ook weer opnieuw uitvinden. CSN zal blijven experimenteren en kijken waar de markt naartoe gaat. Zoals een kok graag zijn gasten blijft verrassen met wisselende gerechten, zal ook CSN de kaart blijven veranderen, zodat ze relevant blijft.”
Mathijs draagt vol vertrouwen het stokje over aan de nieuwe directie van CSN Groep die zich voor 1 september zal voorstellen.